دستگاه رادیوگرافی

ساخت وبلاگ

رادیوگرافی دندانپزشکی  و روشهای مختلف تهیه عکس از دندان توسط این دستگاه

 

رادیوگرافی دندانپزشکی   دستگاهی است برای عکسبرداری از دندان.این دستگاه میزان پوسیدگی دندان را نشان می دهد و دندانپزشک قبل از اینکه شروع به انجام کارهای درمانی اولویتش این است که عکس را مشاهده کند.دندانپزشک علاوه بر میزان شدت پوسیدگی می تواند مشکلات دیگری همچون تومور,آبسه و کیست را هم در صورت وجود مشاهده کند و تشخیص این مشکلات قبل از اینکه کاری بر روی دندان انجام شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در گذشته به دلیل نبود این امکان برای بالا بردن اگاهی دندانپزشک مشکلات عدیده ای در حین کار به وجود می امد و حتی برخی بیماران جان خود را از دست میدادند تنها به دلیل عدم تشخیص توموری که داشتند و با چاقو خوردن به این تورمور انرا فعال می کردند و فرد جان خود را از دست می داد. در برخی مواقع دندانپزشک با معاینه در مطب ممکن است مشکلی را در دندان مشاهده نمی کند ولی با تهیه عکس رادیوگرافی پوسیدگی های میان دندان خود را نمایان می سازند و حتی دندانپزشک می تواند وضعیت ریشه دندان و یا وجود دندان نهفته را به خوبی تشخیص دهد.

انواع مختلفی از عکسبرداری توسط رادیوگرافی دندانپزشکی   وجود دارد و قالب رایج ان رادیوگرافی داخل دهانی است و در این روش جزئیات زیادی از داخل دهان نمایش داده می شود.از جمله این شواهد می توان به مشخص شدن میزان پوسیدگی دندان,وضعیت ریشه های دندان، بررسی وضعیت استخوان های اطراف دندان و وضعیت دندان در حال رشد.روش دیگرعکسبرداری رادیوگرافی خارج دهانی است که دستگاه رادیوگرافی در خارج از دهان بیمار قرار داده می شود و عکسی که توسط این روش تهیه می شود میزان جزئیات کمی را نشان می دهد و بیشتر فک و جمجمه را شامل میشود.

در کشورهای اروپایی و امریکایی از روش رادیوگرافی خارج دهانی زیاد استفاده می شود ولی در کشور ما این روش انجام پذیر نیست زیرا وزارت بهداشت مجوزهای لازم برای انجام این روش را مراکز نمی دهد.در زمان انجام عکسبرداری نکات مهمی وجود دارد که در تمامی مراکز با دقت انجام می شود و باید خاطر نشان کرد که عکسبردای از دندان هیچ گونه دردی ندارد.

سوالی که اغلب بیماران در مراجعه به مراکز عکسبردای می پرسند این است که ایا اشعه ایکس ساطع شده از رادیوگرافی دندانپزشکی   برای بدن مضر است و در اینده مشکلاتی را به بار خواهد اورد؟ در رابطه با این مساله باید به شما بگویم زمانی که به مرکز تصویربرداری مراجعه می کنید اپراتور دستگاه به شما یک روپوش سربی می دهد تا از بدن شما در برابر اشعه ساطع شده از دستگاه مراقبت کند دوما این میزان از اشعه برای بدن هیچگونه ضرری ندارد و اسیبی به هیچ بافتی از بدن نمی زند.

میزان دوز اشعه ای که رادیوگرافی برای عکسبرداری از دندان ساطع م یکند چیزی حدود 0.005 میلی سیورت که مقدار بسیار کمی است که اگز شما با هواپیما یک سفر به مدت زمان یک یا دوساعت داشته باشید بدن شما همین میزان از اشعه را دریافت می کند.

گرفتن عکس از دندان به وسیله  رادیوگرافی دندانپزشکی  برای زنان باردار به تعدا 4 بار مشکلی ندارد البته بهتر است این کار را بعد از یه ماهگی بارداری انجام دهند زیرا سه ماه اول دوره مهمی در تکامل و رشد جنین است و بهتر است بعد از این دوران این کار را انجام دهند و بعد از ان انجام ان ایرادی ندارد البته در موارد خاص این کار باید تحت نظر دکتر معالج انجام پذیرد.

دستگاه رادیوگرافی...
ما را در سایت دستگاه رادیوگرافی دنبال می کنید

برچسب : رادیوگرافی دندانپزشکی , رادیوگرافی,رادیوگرافی دندان,دستگاه رادیوگرافی, نویسنده : marzi radiographicomteb بازدید : 204 تاريخ : دوشنبه 5 اسفند 1398 ساعت: 18:06